Vybraný příspěvek

HUMBOOK FEST 2019!

8. 1. 2018

Přečteno! Univerzita výjimečných: Zkouška

Chytrost. Co to doopravdy znamená? Výška IQ, dobré známky ve škole, schopnost přežít nebo jen schopnost dosáhnout úspěchů? Občas prostě být nejlepší nestačí. To nám taky dokazuje první kniha trilogie s názvem Univerzita výjimečných. Dnes jsem na ni napsala recenzi, zajímá vás to? Čtěte dál!

Cia vyrůstá v nejvzdálenější kolonii od města Tosu - v Pětijezeří. Právě ukončila střední školu, což znamená, že je oficiálně dospělá a pokud ji nevyberou pro studium na Univerzitu, jako jejího otce, bude si muset vybrat zaměstnání. Samozřejmě by se kniha nejmenovala Univerzita výjimečných; Zkouška, kdyby se tam nedostala, ovšem už v začátcích Cia zjišťuje, že to, že byla vybraná mezi nejnadanější studeny, možná není tak úplně výhra, jak si všichni myslí. Ačkoliv ji otec těsně před opuštěním jejího domova radí, aby nikomu nevěřila, Tomasovi a několika dalším lidem z jejich i z jiných kolonií svou důvěru dala. Nabízí se však otázka, jestli to bylo správné rozhodnutí a jestli noční můry, budící jejího otce, jsou vážně jen špatné sny, či střípky promlčené minulosti.


V této knize na vás čeká velmi napínavý příběh, opírající se o motivy důvěry a soutěživosti. Myslím si, že vše je velmi realisticky popsáno. Velké plus dávám autorce Joelle Charbonneau za to, jak si poradila s přiblížením historie tohoto světa čtenáři - v rámci testů na Univerzitě zde byly otázky, na které hlavní hrdinka odpovídala a uvažovala nad nimi. To je podle mého názoru velmi originální. Děj je velmi plynulý a poutavý. Krátké kapitoly dávají možnost čtenáři číst i na cestách a nezastavovat v půlce.

Kniha se ovšem setkává s negativními recenzemi, a to především proto, že ji mnoho lidí připodobňuje k sériím, jako je Hunger Games, Divergence a Labyrint. Nutno ale poukázat na fakt, že se stále jedná o další YA dystopii, tudíž její motivy a scénária mohou být často velmi podobné. Ačkoliv jsem tedy i já viděla podobnost, nevadila mi a těším se na další díl.

Knihu doporučuji všem, kterým se zmíněné dystopie líbí a zároveň jim nevadí jisté podobnosti, či je naopak i vyhledávají. Myslím si, že autorka i trilogie samotná má co nabídnout, cílovou skupinou je pak především mladší generace.

Pokud vás ale dystopie nezaujaly nebo už podle popisu víte, že podobnost s dalšími, všemi oblíbenými knihami by vám lezla na nervy, na blogu recenzuji i další knihy, z nichž si určitě nějakou vyberete!

Knize dávám 9/10. Ačkoliv námět není zcela originální, líbí se mi zpracování i zápletka. Ke všemu jsem měla možnost autorku poznat a o celé trilogii si popovídat a tak mám k těmto knihám teď o něco osobnější vztah. Moc se těším na další díl a vy se tedy těšte na recenzi.

4 komentáře:

  1. Univerzita výjimečných patři mezi moje nejoblíbenější dystopie. :) Těším se na recenzi. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Povedená recenze :) Knihu jsem četla a bavila mě :) I když je pravda, že je dost podobná Hunger Games :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) trochu ano, ale na škodu to podle mě není :)

      Vymazat