20. 6. 2017

Přečteno! Všechno, úplně všechno

Vzpomenete si, jak voněl vzduch, když jste poprvé vyšli z domu? Nebo jakou chuť měl první polibek? Pro většinu z nás jsou tyto detaily zaznamenané tak dávno v minulosti, že už si nejspíš nevzpomeneme, jak jsme se cítily. Vybavíme si samotnou událost či za jaké příležitosti, ale ne horko, které nás polilo nebo každého motýlka v našem břiše. Madeline to má ale jinak, celý život je zavřená v domě a myslí si, že je tak spokojená. Alespoň do doby, než se nastěhují noví sousedé. Pokud chcete vědět všechno, úplně všechno o této knize, čtěte dál!

Knížka Všechno, úplně všechno, vypráví příběh Madeline, která tráví celý život v izolaci, díky nemoci zvané SCID. Tato nemoc nabourává imunitu, proto by prakticky cokoliv mohlo způsobit, že onemocní i třeba "banální" chřipkou a umře. Jejich dům je zařízený tak, aby se vzduch co nejvíce filtroval a i jejich předsíň je obohacena o dekontaminační buňku. Maddy tak nikdy nevyšla ven a ne mnoho lidí se dostalo dovnitř. Za celý život dovnitř směla pouze její matka, Karla - její ošetřovatelka a chůva - a sem tam některý z učitelů. 
Madeline si tak žila každý den stejně, každý pátek s nimi večeřela i Karla a všechno šlo dobře. Myslela si, že tak to prostě má být, že žije dobrý život. Tato představa se ovšem rozplynula s příjezdem nových sousedů - především jejich syna Ollyho. Proč? To už vám v dnešní recenzi neřeknu, mohlo by vám to totiž prozradit spoustu překvapujících zvratů, které tato knížka nabízí!
Dílo Nicoly Yoonové je romantickým a nenuceným příběhem s velmi zajímavou zápletkou. Krásná a jemná young-adult kniha je doplněná o roztomilé a do děje velmi dobře padnoucí ilustrace, o které se postaral manžel autorky, David Yoon.
Líbí se mi, formát, jakým je kniha rozdělována a psána - některé kapitoly jsou psané klasicky, jiné jsou formou chatu a některé, což mě zaujalo úplně nejvíc, jsou ve formě pouze zmíněných ilustrací, jako například "printscreen" obrazovky, spirály nebo obrázkového návodu. To všechno obohatilo knížku příjemným způsobem a dělalo ji čtivější.
Postavy byly povětšinou příjemné, i když ne vždy zcela podrobně vykreslené - ale pokud se k vám dostal alespoň trailer k filmu, který byl natočen právě podle této knihy a bude v kinech od 29. června, můžete si nedostatečnou charakteristiku dokreslit pomocí herců, hrajících příslušné role.
Když už jsem zmínila film, určitě jste si všimli, že kniha má filmový přebal. O mě je známé, že přebalům neholduji a už vůbec ne těm filmovým. V případě této knížky přichází zvrat - opravdu se mi přebal líbí více, než samotná obálka knihy. Je to především kvůli volbě barvy - růžová není nic pro mě (You can't with us!) a zároveň nejsem ani fanda vzoru, který knihu pokrývá. Největším tahákem na přebalu se pak pro mě stává formát, kterým je napsán název knihy, včetně hřbetu. Líbí se mi totiž více originální obálka, ke které má tento přebal mnohem blíž.
Knížku bych stylem určitě doporučila lidem, kterým se líbí knihy od Johna Greena, především pak Hvězdy nám nepřály! Svým způsobem se mi i styl psaní a motiv zdál velmi podobný s touto knihou, což pro mě není na obtíž, jelikož jsem si Hvězdy zamilovala - možná proto mi přečtení této knížky trvalo jen takovou chvíli.
Přichází čas na hodnocení. Jak už jsem zmínila, knížka mě velmi uchvátila, proto se přikláním k hodnocení 10/10. Nicméně neberte mé hodnocení vždy jako konečné a přečtěte si ji taky! Za recenzní výtisk chci poděkovat nakladatelství Jota!

A teď je tu čas na vás! Vzpomenete si, jak chutnal váš první polibek? Podělte se do komentářů a řekněte mi, jestli se vám knížka líbila, pokud jste ji četli nebo jestli se chystáte do kina na filmovou adaptaci!

4 komentáře:

  1. Knihu jsem četla minulý rok a byla jsem z knihy opravdu nadšená :))
    Docela ti i závidím filmovou obálku, jelikož se mi opravdu hodně líbí herecké obsazení filmu. Snad bude film stejně dobrý jako kniha ^^

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obsazení vypadá vážně skvěle, jsem zvědavá, jak se s tím poperou nejen oni, ale i režie :) pár scén jsem už viděla, a vypadá to moc dobře!

      Vymazat
  2. Musím si knihu pořídit, pěkná recenze :-)

    OdpovědětVymazat